Degvielas tirgus 2023
Degvielas tirgū 2023.gadā autodegvielu kopējā realizācija bija par 2,39% mazāka nekā 2022.gadā.
Dīzeļdegvielai samazinājums kopējā patēriņā bija par nepilniem 3%, savukārt benzīnam pieaugums par 2,88%, autogāzei konstanti turpinājās kritums par -9%.
Degvielu realizācijas īpatsvars: dīzeļdegvielai tie bija 85% no kopējā degvielu patēriņa, benzīnam 13% un autogāzei 2%.
Benzīna, dīzeļdegvielas un autogāzes patēriņā 2023.gadā bija novērojamas izmaiņas iepriekšējo gadu tendencēs – dīzeļdegvielai un autogāzei patēriņš ir bijis lejupejošs, savukārt benzīnam tas ir bijis augšupejošs.
2023.gada degvielas realizācijas samazinājums atspoguļo ekonomisko stāvokli, kuru ietekmēja ģeopolitiskā situācija, augstās preču un pakalpojumu cenas un banku procentu likmju celšanās. Krievijas – Ukrainas kara un sankciju ietekmē ir sašaurinājies bizness ar Krieviju un Baltkrieviju. Augstās preču un pakalpojumu cenas, kā arī ausgtās bankas procentu likmes ir veicinājušas pieprasījuma pēc degvielas samazināšanos. Savukārt līdz ar OPEC valstu paziņojumiem par naftas ieguves samazināšanu, kas aizsākās 2023.gada vasaras beigās, un notikumiem Tuvajos Austrumos, pieauga naftas un secīgi degvielas cenas.
2023.gadā degvielas tirgū turpinājās iepriekšējos gados aizsākusies tirgus konsolidācija, Konkurences padomei atļaujot SIA “KOOL LATVIJA” mātes kompānijai AS “AQUA MARINA” (Olerex) apvienošanos, iegūstot SIA “EAST-WEST TRANSIT” un SIA “Naples” (abi kopā SIA “LN Degviela” dalībnieki) aktīvus un tiesības tos izmantot, kā arī SIA “Baltijas degviela” 100 % kapitāla daļas.